להלן כותרת ראשית שהתפרסמה לאחרונה בעתון הכלכלי דה-מרקר: 

‘מערב פרוע בגמל ובפנסיה: חברות הביטוח המציאו עמלות בניגוד לחוק’

מסתבר שחברות פרטיות רבות, מהגדולות והמפורסמות בענף הגמל, נהגו לגבות, בצורה שרירותית ובניגוד לחוק,  עמלות מחוסכים שנטלו מהן הלוואות. העמלות הוסתרו תחת שמות כמו “דמי טיפול”, “דמי עריכת מסמכים”, “דמי ניהול תיק”, “עמלת פתיחת תיק”, “עמלת פרעון מוקדם” ו”עמלת גביה”.  לרוב, החוסכים לא ידעו דבר על קיומן של עמלות אלו, שהסתתרו תחת אותיות קטנות במסמכי ההלוואה.  לרוב, העמלות קוזזו מתוך כספי ההלוואות ברגע העמדתן מבלי לדווח על כך לעמית בדו”ח השנתי.
הדבר התגלה על ידי רשות שוק ההון במהלך ביקורת בחברות ביטוח ובבתי השקעות, ולדברי העיתון, אנשי הרשות ‘נדהמו לגלות’ שחברות אלו גובות כבר שנים את העמלות הללו מהחוסכים. בעקבות כך, הרשות הוציאה הנחיה מפורשת שחוזרת ואוסרת זאת, ויתכן גם שיינקטו צעדים נגד חברות אלו.
כשקראתי זאת, חייכתי לעצמי. הנה עוד סיבוב במעגל הבלתי נגמר של משחקי ‘חתול ועכבר’ בו החברות הפרטיות מוצאות מתחת לאדמה דרכים לגבות עוד ועוד כספים מהחוסכים, וכנגדם עומדת הרשות שמוציאה עוד ועוד הנחיות ותקנות שמנסות לסגור את הפרצה התורנית.
לעומת זאת, החוסכים בקופות שלנו לא צריכים לדאוג !  חברת הגמל שייכת לחוסכים ופועלת אך ורק לטובתם.  בשונה מחברות שפועלות לשם רווח, המטרה שלנו אינה להגדיל את הכנסות החברה אלא למקסם את  החסכון של העמית.  אנו עושים זאת כבר שנים על ידי השגת תשואות גבוהות, בדמי ניהול נמוכים, ובשירות אישי זמין ומקצועי.
דמי הניהול שאנו גובים נועדו לכיסוי הוצאות התפעול בלבד, ללא כל רווח שנמשך החוצה.  אנו לא גובים עמלות, לא מקפיצים דמי ניהול ולא ממציאים פטנטים למשיכת כספים החוצה. הסיבה לכך ברורה – אנו לא שייכים לטייקון, חברת ביטוח או בית השקעות כלשהו,  אלא לחוסכים עצמם.    כל החוסכים שלנו משלמים את אותו שיעור דמי הניהול (בשנת 2018 הם עמדו על כ-  0.40%), ללא תלות בגודל החשבון, וככל שהחברה תנהל יותר כספים כך ילך וירד שיעור דמי הניהול שכולם משלמים. 

לקריאת הכתבה באתר דה-מרקר לחצו כאן

נגישות