חוסר הוודאות בכלכלה הישראלית גורם לאנשים לחשוש גם לחסכון שלהם. הגיע הזמן להרגיע.

שבועות סוערים עוברים על הכלכלה המקומית. תנודתיות גבוהה באיגרות החוב ובמטבע הזר, גופי הדירוג הבינלאומיים מזהירים מפני פגיעה בכלכלה וחוסר הוודאות מתגבר.

מבלי להביע עמדה לגבי השינויים שעוברת ישראל, דבר אחד ודאי: הכספים שמושקעים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות עומדים לרשות המשקיעים כשיזדקקו להם, והם בטוחים לגמרי.

בשורות הבאות נבקש להעלות מספר נקודות חשובות שכל חוסך וחוסכת צריכים לדעת בעת הזאת:

חשיפה לחו”ל ולמט”ח

כולנו מאמינים בכלכלה הישראלית ותומכים בה, אך מנקודת מבט של ניהול תיק השקעות, נכון יותר לפזר את ההשקעות בעולם הגלובלי בו אנו חיים. 

לכן, כבר מספר שנים שוועדת ההשקעות שלנו מובילה קו ברור של הגדלת החשיפה לחו”ל, ובמיוחד באפיק המנייתי.  כך, היחס בין מניות ישראל ובין מניות חו”ל עומד כיום על  85% מניות חו”ל ו- 15% מניות ישראל.  הסיבה העיקרית לכך היא שבשווקי חו”ל ניתן להשיג פיזור טוב יותר ומסחר בעל ‘עומק’ גם במניות קטנות, יחסית.    יחס זה נחשב לחריג ביחס לקופות אחרות, והוא מבטא את החשיבה העצמאית של ועדת ההשקעות שלנו.

גם החשיפה למט”ח חריגה ביחס לקופות אחרות, והיא עומדת כיום על למעלה מ- 40%,  פי שתיים (!) מהממוצע בענף.

קופת גמל – כסף עם זכויות

קופות הגמל (גמל, השתלמות, גמל להשקעה וכו’) אינן רק מוצרים מעולים לחסכון ארוך טווח – מבחינת פיזור, ניהול, רגולציה, עלויות ועוד – אלא מעניקות הטבות מס שונות, העשויות להגיע לסכומים משמעותיים ביותר.  כאשר מדברים על הטבות המס, חשוב להבין שיש גם משמעות לעיתוי ההפקדה ולעיתוי המשיכה, וכספים שיוצאו מקופת גמל היום ויוחזרו אליה מחר – לא יזכו לאותן ההטבות. לדוגמה, כספים ותיקים שנהנים מפטור מס הכנסה, אשר יימשכו ויופקדו שנית, יאבדו את הפטור, וכדו’.

לכן, גם מי שחושש מהמצב ורוצה ‘לשים קצת כסף בצד’, עדיף שלא יגע בקופות הגמל אלא ימשוך את הכספים שאינם מעניקים הטבות מס.

מערכת הבנקאות בישראל היא מהיציבות בעולם

ישנם אנשים ששוקלים העברת כספים לחו”ל מתוך חשש ליציבות המערכת בישראל.  בעיתוי ‘מושלם’ אנו שומעים על עוד ועוד בנקים בארה”ב, באירופה ואפילו בשוויץ שנקלעים לקשיים ועומדים בפני סגירה. אין כאן המקום לנתח את הסיבות לכך, אך כל מי שמכיר את המערכת הבנקאית בארץ יודע שהרגולציה הקפדנית שבנק ישראל מפעיל על המערכת הביאה אותה להיות אחת היציבות והאיתנות ביותר בעולם.

קופות הגמל לעובדי האוניברסיטה העברית – מהיציבות בישראל

נתוני חודש פברואר בענף הגמל מראים כי הקופות שלנו ממשיכות להניב את התשואה הגבוהה והיציבה ביותר בענף.

קופת הדגל שלנו, קופת התגמולים במסלול עד 50, נמצאת בראש טבלה ההשוואה בכל חתכי הזמן – חודש, מתחילת השנה, 12 חודשים אחרונים, שלוש שנים וחמש שנים.  גם מדד שארפ שלנו ממשיך להיות מספר אחד, בפער של כמעט פי שתיים מהבא אחריו.

גם קרן ההשתלמות שלנו מככבת בצמרת הטבלה, ברוב חתכי הזמן  – חודש, שניים עשר חודשים אחרונים, חמש שנים ומדד שארפ.   בחתכי הזמן האחרים היא ‘רק’ במקום שני.

קופות הגמל להשקעה שלנו מובילות את הענף בחודש האחרון, מתחילת השנה וב-12 החודשים האחרונים.  הקופות החלו לפעול רק בסוף 2021 ולכן לא ניתן להשוות בחתכי הזמן של שלוש וחמש שנים ובמדד שארפ.

לטבלאות ההשוואה המלאים לחצו כאן.

לסיכום, בימים אלו של אי ודאות וחששות, הקופות שלנו מעניקות לכם את המקלט הבטוח והכדאי ביותר לכספכם היקר.  יחד, נעבור בשלום את התקופה המטלטלת הזו, ונדע ימים טובים ושלווים יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות