השקעות חברתיות הופכות לנפוצות יותר ויותר, זוכות לתמריצים ממשלתיים ומגוונות את תיקי העמיתים. אנו בחרנו להשקיע באג”ח חברתית של עוגן, ביחד עם בנק הפועלים ומפעל הפיס. אז מהן בכלל השקעות חברתיות, וכיצד הן מובילות לתוצאות טובות יותר עבורכם?

בעבר הלא רחוק המושג “השקעות חברתיות” נתפסו כמעשה פילנתרופי – סוג של השקעה שמתאימה לחוגי האלפיון העליון, הטומנת בחובה הרבה יוקרה וכבוד ומעט רווחים. אך כיום, ההשקעות החברתיות כבר צועדות לקדמת הבמה, ומודלים חדשים מאפשרים לכלל האוכלוסייה להיכנס ולהשקיע בהן ואף ליהנות באמצעותן מתשואות טובות בסיכון נמוך.

השינוי במפת ההשקעות מתרחש על רקע העלייה במודעות הסביבתית והחברתית לאיכות החיים: התגברות משבר האקלים וההשלכות שלו על כולנו, עליית תנועות חברתיות כמו Metoo והאתגרים החברתיים העולמיים שהביאה עימה מגיפת הקורונה.

אנשים בכל העולם מעוניינים להשקיע את כספם במטרות טובות התואמות את ערכיהם, ומה שמשמח עוד יותר – הם כבר לא צריכים לבחור בין ערכים אלו לתשואות. ישנן השקעות רבות אשר גם מעודדות מטרות חברתיות נעלות וגם משיאות רווחים לתיק ההשקעות. 

גם אנחנו, בחברת הניהול של קופות הגמל של האוניברסיטה העברית, שמנו לנו למטרה לתמוך בערכים חברתיים והצטרפנו למהפכה העולמית בתחום ההשקעות. בחרנו להשקיע באג”ח החברתית של עוגן כחלק מאפיק החוב בתיק ובמטה לגוון ולשדרג את תיק ההשקעות של העמיתים.

עוגן היא מלכ”ר המעניק הלוואות לאוכלוסיות מוחלשות ועסקים קטנים, אשר השלים לאחרונה גיוס אג”ח בהיקף של 50 מיליון שקל. אתם בוודאי תשמחו לדעת שאנו נמצאים בחברה טובה עם גופים מובילים במשק, כמו בנק הפועלים ומשקיעים מוסדיים אחרים – שזיהו אף הם את הפוטנציאל בהשקעה מסוג זה.

מטיפול במשבר האקלים ועד מיגור העוני          

אז מה הן בעצם השקעות חברתיות? השקעות אלה נחלקות לשני סוגים: הסוג הראשון – השקעות ESG, כלומר השקעות בחברות עם דגשים סביבתיים וחברתיים. סוג זה הפך להיות פופולארי ביותר בשנים האחרונות בקרב המשקיעים.

הסוג השני הן השקעות בחברות שעומדות ביעדי הקיימות של האו”ם. יעדים אלה כוללים 17 יעדים מגוונים בהם: מיגור העוני, הרעב, הבטחת חיים בריאים ורווחה, הבטחת חינוך איכותי וקידום הזדמנויות, השגת שוויון בין המינים, הבטחת ניהול בר קיימא של מים, גישה לאנרגיה בת קיימא ומודרנית או נקיטת צעדים דחופים למאבק בשינוי האקלים. מהיעדים הללו נגזרות כ-170 מטרות משנה, וישנם מעל ל-300 מדדים לבחינת העמידה בהם.

תמריצים ממשלתיים ותשואות מצוינות

השקעות חברתיות מקבלות בימים אלה רוח גבית מצד ממשלות ורגולטורים מסביב לעולם, וחברות שעומדות במטרות הקיימות והיעדים החברתיים זוכות לתמריצים רבים. גם בישראל הרגולטורים מעודדים השקעות אלו, ורק בתחילת השנה המפקח על שוק ההון תמרץ את מנהלי הכספים של הציבור להקים מסלולי השקעות בחברות שעונות על יעדי קיימות.

חשוב להדגיש – השקעות אלו לא באות על חשבון התשואה לעמיתים. אנחנו, כמנהלי כספים לטווח ביניים וארוך, מחויבים לבחון כל השקעה לפי פרמטרים של סיכון ותשואה, והשקעות שלא עומדות בתנאי הסף האלו, לא יכנסו לתיק ההשקעות של העמיתים, תהיה המטרה טובה ככל שתהיה.

עם זאת, יותר ויותר השקעות חברתיות, שמגלמות סיכונים נמוכים, משיאות תשואה גבוהה לעמיתים. אם נבחן, למשל, את התשואה השנתית הממוצעת בחמש השנים האחרונות של מדד ת”א מעלה, שעוקב אחרי חברות “טובות”, נראה שהיא עמדה על 14%, כאשר באותו זמן מדד ת”א 125 (מדד היחס) השיא 10.5%. 

 הזדמנות בתחום החוב

החלטת ההשקעה בעוגן נמצאה בבדיקה שלנו כבעלת פוטנציאל רב. בימים אלו, ניהול ההשקעות בחוב הוא ניהול מאוד מאתגר, כיוון שהתשואה בחוב הסחיר בבורסה נמוכה מאוד, בהשפעת סביבת הריבית הנמוכה. לכן, האלטרנטיבה של מנהלי הכספים היא בחינת השקעות בחוב לא סחיר.

עוגן הוא גוף ותיק, ללא כוונת רווח, שמעניק הלוואות בתנאים נוחים לחברות ולאנשים שנקלעו לקשיים (אגב, עוגן נוסד בידי פרופ’ אליעזר דוד יפה ז”ל, שהיה ממקימי בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית). בעוגן עורכים בדיקה מדוקדקת של המקרים שמגיעים אליהם, כולל בחינה של תוכניות עסקיות לעסקים, או חיוב בעזרה לשינוי הרגלים כלכליים של אנשים פרטיים, ורק אחרי שהם משתכנעים שמדובר באנשים שיש להם יכולת להחזיר את החוב, הם מעניקים להם עזרה כלכלית וליווי. לעוגן אנשי אשראי ותיקים ומיומנים, ואלפי סיפורי הצלחה, וביחוד בתקופה בה הלחץ הכלכלי גובר, הם משנים גורלות של אנשים רבים.

לאחר שעוגן העמידה מאות ואלפי הלוואות מסוג זה, ממקורות פילנתרופים, נמצא ששיעור חדלות הפרעון הוא נמוך מאוד, כלומר – הסיכון הטמון בהלוואות אלו הוא נמוך מאוד.  לכן, עוגן איגדה כמות גדולה של הלוואות קיימות לחבילה אחת ומכרה אותה כאגרת חוב למשקיעים. המשקיעים משלמים לעוגן תמורת התיק, ומכאן ואילך תשלומי הקרן והריבית של ההלוואות המאוגדות מופנים למשקיעים. כך, מתפנים לעוגן מקורות כספיים להמשיך ולהעמיד הלוואות חדשות, ואילו המשקיעים נהנים מתשואה שוטפת בריבית תחרותית ובסיכון נמוך יחסית.

ההשקעה באג”ח החברתית של עוגן, מביאה איתה שילוב של WinWin. מצד אחד אנו מסייעים לאנשים בקשיים ומלווים אותם בדרך לרווחה כלכלית, ומצד שני אנו משיגים תשואה נאה עבור העמיתים שלנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות