הקופה המפעלית של עובדי האוניברסיטה העברית – העתיד –  היא הראשונה בישראל שתציע קופת גמל להשקעה ותצרף עמיתים חדשים.

חנוך רפפורט, מנכ”ל העתיד, מספר על ההישג ועל הדרך שהובילה אליו ומציין את היעדים הבאים.

 

חברת העתיד עשתה היסטוריה לאחרונה והפכה לקופה המפעלית הראשונה בישראל שקיבלה אישור מרשות שוק ההון, ביטוח וחסכון, להציע קופת גמל להשקעה לעמיתיה.

לצד אישור זה, חברת העתיד אף קיבלה אישור להרחיב את קהל העמיתים שלה לסגלים הרפואיים בבתי החולים בירושלים ובכללם המרכזים הרפואיים הדסה ושערי צדק.

הישג זה הוא תוצאה של חזון פורץ דרך של החברה שפעלה לקידום הנושא מזה למעלה מחמש שנים.

פגשנו לשיחה את מנכ”ל החברה, חנוך רפפורט, כדי להבין מה משמעות ההרחבה עבור עמיתי הקופה.

 

 

מה מיוחד בקופת גמל להשקעה?

“קופת גמל להשקעה הפכה מאז הקמתה בשנת 2016 לאחד מכלי החסכון האטרקטיביים ביותר. כלי זה מאפשר לחוסכים להנות מכל העולמות – גם לחסוך בקופת גמל וגם להנות מנזילות של הכספים.

אין ספק שקופת גמל היא הכלי הטוב ביותר למי שרוצה לחסוך: ניהול מקצועי, תיק מגוון ומפוזר, גישה לנכסים לא סחירים, שקיפות מלאה עד רמת הנייר הבודד, גמישות במעבר בין מסלולים.  מה שהתחדש הוא שבשונה מקופות הגמל הרגילות שלא מאפשרות משיכה לפני גיל הפרישה, הרי שאת קופת הגמל להשקעה ניתן למשוך בכל עת ללא מס וללא קנס, פרט למס רווחי הון (שיש לשלם בכל מקרה בכל שאר כלי ההשקעה הנזילים הקיימים בשוק).

על מנת לעודד השקעה לגיל הפרישה, המדינה פוטרת אותך גם מתשלום מס רווחי הון אם הכספים נמשכים לאחר גיל הפרישה. 

מאחר והמוצר כל כך אטרקטיבי, הוא נתפס בעיני הבנקים כאיום על אפיקי החסכון המוצעים על ידם (בעיקר תיקים מנוהלים וחשבונות בניהול עצמי) והם הצליחו להכניס לחוק ‘עז’  בדמות מגבלה על סכום ההפקדה השנתית לקופת גמל להשקעה. כיום, המגבלה היא כ- 70 א’ בשנה לאדם, אך רשות שוק ההון כבר הודיעה כי היא שואפת להעלות את המגבלה לכ- 250 א’ ₪ לשנה לאדם ויש לקוות שהבנקים לא יצליחו לטרפד זאת.  

המוצר זוכה לביקוש רב מצד חוסכים בגיל העבודה וכל בתי ההשקעות וחברות הביטוח מציעות אותו לקהל הלקוחות שלהם, בהצלחה רבה.  

בשלושת השנים האחרונות קופות הגמל הניבו תשואה שנתית ממוצעת של 7%, בדומה לקרנות ההשתלמות, דבר המסביר את הפופולריות שלהם בקרב החוסכים. אני מאמין כי גם החוסכים שלנו ידעו לזהות את היתרונות של הקרן ואת היתרונות הייחודיים שלנו ויהפכו את המוצר הזה לסיפור הצלחה”.

 

מה המשמעות של הרחבת סל המוצרים של העתיד והוספת קופת גמל להשקעה?

“עד היום הצענו לעובדי האוניברסיטה העברית מוצרי חסכון מעולים גם למי שעבר את גיל הפרישה (בעיקר דרך קופת גמל במסגרת תיקון 190) וגם למי שנמצא בגיל העבודה (באמצעות קרן השתלמות).   קופת הגמל להשקעה משלימה את סל המוצרים שלנו וכעת נוכל להיות one stop shop בכל הקשור לחסכון ארוך טווח”.

 

מוותרים על ההחרגות ומאמצים את הסטנדרטים המחמירים של הקופות הפרטיות

 

רשות שוק ההון, הביטוח והחסכון, אינה ממהרת לאשר הרחבות מסוג זה לקופות המפעליות, מדוע לדעתך הם החליטו לשנות את המדיניות שלהם במקרה של העתיד?

“במשך הרבה שנים המדיניות של רשות שוק ההון היתה למנוע מהקופות המפעליות להתפתח ולגדול.  עם כניסתו של הממונה הנוכחי, ד”ר משה ברקת, חל שינוי מבורך במדיניות, מתוך ראייה שמעודדת ומקדמת חיסכון בקרב כל האוכלוסיות. גם ההסתדרות הטילה את כובד משקלה בעניין זה.  עם זאת, הרשות מבקשת כבר הרבה שנים לגרום לקופות המפעליות לשדרג את הממשל התאגידי שלהם, ולכן היא מתנה את ההרחבה בעמידה בסטנדרטים המקובלים בשוק הפרטי.     אנו ראינו את הנולד והשלמנו כבר לפני זמן רב את כל השינויים הנדרשים בממשל התאגידי, ולמעשה אימצנו את דרך הפעולה של הקופות הפרטיות.    יש להוסיף לזה את הביצועים העסקיים המצויינים שלנו – תשואה גבוהה ויציבה ודמי ניהול נמוכים – את הדירקטוריון החזק שלנו ואת העובדה שאנחנו יודעים לתת שירות מצוין ולקיים פעולות שיווק ומכירות.  אני חושב שמכלול השיקולים האלו שכנע את הרשות שאין סיבה אמיתית למנוע מאיתנו את הזכות להציע לעמיתינו את קופת הגמל להשקעה.  

אני מקווה כי ההצלחה שלנו תהווה השראה לקופות המפעליות האחרות, ואני כבר מקבל פניות ממנכ”לים שלהם המבקשים ללמוד מהנסיון שלנו.  כמובן שאנחנו מאוד שמחים לעזור ולסייע לטובת כלל הענף”.

 

המטרה: להפחית למינימום את דמי הניהול לעמיתים בקרן

 

לצד קופות הגמל, הצלחת להוביל מהלך שמרחיב את קהל העמיתים של הקופה. מדוע בחרת לעשות כן?

“הרחבת קהל החוסכים של העתיד נובעת משתי סיבות עיקריות, שהחשובה מבניהם היא העובדה כי סביב האוניברסיטה העברית ישנם מעגלים של עשייה אקדמית ומחקרית המתפרסים על מוסדות השייכים באופן חלקי לאוניברסיטה או שמקיימים איתה זיקה כזו או אחרת למחקר והוראה, בעיקר בבתי החולים. אנו שואפים לייצר אקו-סיסטם שיאפשר לכל הסגלים במוסדות אלה ליהנות מהיתרונות שאנו מציעים לעמיתים שלנו. כזכור, לפני מספר שנים הרחבנו את קהל העמיתים לבני ובנות הזוג של עובדי האוניברסיטה העברית ואני מתכוונים להמשיך ולפעול בעתיד להרחיב עוד את מעגל העמיתים גם למוסדות השכלה גבוהה שאינם בעלי זיקה לאוניברסיטה העברית”.

“לצד סיבה זו, ככל שנגדיל את מעגלי החוסכים שלנו, כך נוכל להוריד את שיעור דמי הניהול שכולם משלמים, ובכך לשפר עוד יותר את החסכון עבור כולם. העתיד היא קופה ששייכת לעמיתים שלה, ולכן האינטרס המרכזי – ולמעשה היחיד –  שלנו הוא לספק עבורם את התשואות הגבוהות והיציבות ביותר בדמי הניהול המינימליים הדרושים לכיסוי הוצאות התפעול.

 

היעד: ניהול 5 מיליארד שקלים תוך חמש שנים

 

אחרי שסיימתם בהצלחה את הגשמת החזון הנוכחי, מה הצעד הבא מבחינתך?

“נכון להיום, שלושה יעדים עיקריים עומדים לנגד עינינו:

  • היום אנו מנהלים 2 מיליארד שקלים עבור העמיתים בקרן, ואני שואף להגיע להיקף של 5 מיליארד שקלים במהלך חמש השנים הקרובות. את היעד הזה אנו מקווים להשיג באמצעות בניית קופת גמל להשקעה בהיקף גדול והרחבת היקף קרן ההשתלמות, כאשר במקביל לכך אנו מצרפים עמיתים ממוסדות נוספים ומעמיקים את הנוכחות באוניברסיטה עצמה.
  • היעד השני, שנגזר מהראשון ותלוי בו במידה מסוימת, הוא הפחתת דמי הניהול לרמה של 0.25% מהנכסים. נכון להיום אנו גובים דמי ניהול בשיעור של 0.4% מהנכסים ו- 0% מההפקדות. שיעור זה אמנם נמוך משמעותית מהממוצע בשוק, העומד על 0.57% מהנכסים ו- 0.28% מההפקדות, אולם אנחנו לא מסתפקים בכך ושואפים להגיע אף נמוך מהשיעור הממוצע. אני מזכיר שדמי הניהול שלנו נועדו אך ורק לכיסוי הוצאות התפעול, והיות וחלק ניכר מההוצאות הן קבועות הרי שככל שננהל יותר כספים כך שיעור דמי הניהול ירד.
  • היעד השלישי, שמהווה מעין חזון לטווח ארוך יותר, הוא להפוך לקופה המפעלית של כלל ההשכלה הגבוהה בישראל. אני מאמין כי קונסולידציה בסקטור האקדמי תעניק לחוסכים מקרב ההשכלה הגבוהה יתרונות משמעותיים ולכן אנו שואפים לכך.

לצד הגשמת היעדים השאפתניים האלה, אנו מתכוונים לשמר את רמת השירות ואת מערכת היחסים האישית שבנינו עם העמיתים שלנו ולהמשיך להיות עבורם מרכז ידע שמסייע להם לטפח את החסכון ארוך הטווח שלהם. אנחנו פה תמיד למען העמיתים שלנו, דלתנו פתוחה ואוזננו כרויה לספק להם מענה מקצועי ואישי בתחום קופות הגמל בפרט והפנסיה בכלל”.

 


עובד/ת באוניברסיטה העברית?

לפרטים והצטרפות לקרן ההשתלמות וקופת גמל להשקעה של “העתיד”

חייגו: 6546* או הכנסו לאתר בכתובת: https://gemel.huji.ac.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות