סביבת האינפלציה בישראל וגם מעבר לים תשפיע על כל האפיקים הפיננסיים. מה חשוב לדעת על ניהול כספים בתקופה בה הכסף נשחק והחובות צומחים?  

במשך כעשור וחצי, האינפלציה היתה אפסית, ולא היוותה פרמטר משמעותי בקבלת ההחלטות הפיננסיות. אך מצב זה השתנה: קצב האינפלציה השנתי חורג מהיעד העליון של בנק ישראל ועומד על 3.1%, כאשר בארה”ב ובאירופה הקצב גבוה יותר ועומד על כ-7%. לכך, יש השפעה רבה על ההתנהלות הפיננסית, ואלו הדברים העיקריים:  

העלאות הריבית בדרך

הכלי העיקרי של הבנקים המרכזיים מסביב לעולם בבואם למתן את השפעות האינפלציה הוא על ידי העלאות ריבית. בארה”ב צופים העלאת ריבית כבר בחודשים הקרובים, ונגיד בנק ישראל פרופ’ אמיר ירון התייחס לאחרונה לכך ומדבריו עולה כי מועד העלאת הריבית הולך וקרב גם כאן בישראל. להעלאות ריבית יש אפקט מצנן על השווקים, וחלק מהירידות שאנו רואים מתחילת השנה בשווקי ההון נובעות מכך שהשוק נערך להעלאות ריבית אלו. דבר זה יוצר תנודתיות רבה בשווקים.

חשוב מאוד להשקיע את הכסף הפנוי

לכאורה, אם אנו רואים שוק הון תנודתי, ייתכן שנתפתה להשאיר את הכסף בבנק. אבל, תקופה של אינפלציה היא תקופה בה כסף שעומד ולא מושקע מגלם הפסד ודאי בגובה האינפלציה, כיוון שערכו נשחק. נחדד: אם בתקופה של אינפלציה אפסית בחירה שלא להשקיע את הכסף גילמה הפסד של תשואה אלטרנטיבית בלבד, בתקופה של אינפלציה כסף שלא צובר תשואה שוחק את ערכו.

אז מה עושים? בתנאי שוק אלו יש יתרון לניהול כספים מקצועי, אחראי ובררני, שנסמך על ניתוחי עומק. אם עד עכשיו ראינו מגזרים שלמים עולים, בלי קשר לביצועים שלהם, כעת צריך להיות בררן ולבחור בהשקעה בתחומים שיכולים להצליח גם בתנאי האינפלציה, למשל: בנקים, חברות קמעונאות גדולות, וכו’.

עוד מומלץ להתמקד ב”חברות ערך” על חשבון “חברות צמיחה”, ולבחור חברות עם רווחיות מוכחת ופעילות יצרנית, ולא חברות שמוכרות ציפיות לעתיד רחוק יותר, שמניותיהן סופגות ירידות חדות מתחילת השנה.

להשוות תפוחים לתפוחים

סביבת האינפלציה העולה מחייבת גם תשומת לב לדרך הצגת התשואות: כשאתם עורכים השוואה בין תשואות במכשירים פיננסיים שונים לבחינת כדאיות ההשקעה בהם, ישנן שתי דרכים להציג את התשואה: תשואה נומינלית, כלומר כמה השיג הכסף שהושקע, ותשואה ריאלית, כלומר כמה השיג הכסף שהושקע בניכוי השפעת האינפלציה.

כאשר האינפלציה אפסית ההבדל בין שני סוגי התשואות אפסי גם הוא. אך ככל שסביבת האינפלציה הולכת ועולה, חשוב להבין באיזו דרך מוצגת התשואה, על מנת להשוות תפוחים לתפוחים.

המשכנתאות יתייקרו

מי מכם שנטל משכנתא צמודה למדד ירגיש את העלייה בקצב האינפלציה. בשנות השמונים בהן היתה בישראל אינפלצייה גבוהה, רווחו הסיפורים על לווים שמשלמים ומשלמים את ההחזרים במשך שנים, ומגלים שהחוב שלהם לא קטן, וזה בעצם בגלל האינפלציה.

מדד גבוה מגדיל את הקרן שנלקחה ומכיוון שהריבית נגבית על יתרת הקרן שעדיין לא שולמה, הגידול בקרן יתגלגל גם לגידול בהחזר החודשי. אך זה לא הכל: כפי שציינו, קצב אינפלציה גבוה יוביל לעליה בריבית בנק ישראל, שתייקר גם את הרכיב במשכנתאות שצמוד לפריים, וזה יוסיף על עליית ההחזר החודשי הכולל.      

לסיכום: אתגר שיצליחו בו רק המקצוענים

האינפלציה הפכה להיות גורם עם השפעה מהותית על אופן ניהול התיקים, וזה צפוי להמשך גם בהמשך השנה. כאשר השוק סוער, מתגלה היתרון הגדול של מנהלי הכספים הוותיקים והמנוסים, שיודעים לנווט בזהירות בין שלל השיקולים ולנהל במקצועיות את כספם של אחרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות