לא פעם, פונות קופות גמל וקרנות ההשתלמות הגדולות לקהל לקוחותיהם, במבצע מפתה והפחתה  משמעותית בדמי הניהול שלהם. האם זו הצעה אטרקטיבית? התשובה היא “תלוי”.
דמי ניהול, אטרקטיביים ככל שיהיו, לא יכולים לכסות על חולשות אחרות שמפגין הגוף המנהל את הכסף.    לכן, בחירת קופת גמל או קרן השתלמות רק לפי דמי הניהול שלה עלולה להניב לחוסך הפסדים כבדים לאורך תקופת החסכון.

בכל בחינה של מעבר קופה בגלל מבצע כזה או אחר, צריך להבין כיצד מכלול הנתונים עשויים להשפיע  על התפתחות החיסכון העתידית שלנו ולקחת אותם בחשבון מערך השיקולים שלנו.
לכן סקרנו עבורכם מה חשוב לבחון לפני שבוחרים קופה גמל או קרן השתלמות?

בדקו את הפער בתשואה

לעיתים ההסתכלות דרך “החור בגרוש” וההתמקדות בדמי הניהול יגרמו לנזק לחוסך, בעיקר לאור הנוהג בשוק לפיו חברות שכשלו בניהול הכספים, מציעות הנחות מפליגות לחוסכים.
בשורה התחתונה, הסכום שיעמוד לרשותכם בסוף תקופת החסכון יושפע בעיקר מהתשואה שתשיג עבורכם חברת הניהול שמשקיעה את הכספים. מכיוון שמדובר בחיסכון לטווח ארוך: הכסף עובד בשבילכם לאורך תקופה ארוכה, בימים, בלילות ואף בזמן שאתם בחופשה, וניהולו הנכון הוא הקריטריון העיקרי שישפיע על רמת החיים שלכם לאחר הפרישה.

בחינה של התשואות לטווח הארוך – שהוא הטווח שמלמד על יכולת ניהול הכספים האמיתית של הגוף המנהל, גם בתקופות של גאות בשווקים וגם בתקופות של משבר ושפל – מגלה פערים ניכרים בביצועים של חברות ניהול שונות, כלומר בחירה בגוף עם ביצועים לא טובים תעלה לחוסכים הרבה מאוד כסף.

ניקח לדוגמה את החוסך ישראל ישראלי, שחסך מיליון ש”ח בקופת גמל במסלול עד 50 במהלך 20 שנה. כעת מציעים לו בקופה X דמי ניהול של 0.2% בשנה, ואילו בקופה Y דמי ניהול של 0.4% בשנה.

כאשר ישראל משווה את התשואות בקופות, בקופה X התשואה בשלוש השנים האחרונות עומדת על 5.78%  כלומר מיליון השקלים הפכו ל- 1,183,000 ש”ח, ואילו בקופה Y התשואה לאותה תקופה עומדת על 7.91% כלומר מיליון השקלים הפכו ל-1,256,000 ש”ח.

הפער בין הקופות עומד על 73,000 שקל – והוא גבוה בהרבה מהפער בדמי הניהול שיכול היה “לחסוך” אם היה מצטרף לקופה X. כלומר, הפער בביצועים בבחירה בקופה “הזולה יותר”, יוביל את ישראל להפסד של עשרות אלפי שקלים לאורך תקופת החיסכון, שנובע מהפער בביצועים.

בדקו היכן הפער יותר גדול:  בדמי הניהול או בתשואה?

הפער בתשואה חשוב הרבה יותר מאשר הפער בדמי הניהול.   הנה מדוע:

דמי הניהול נקובים בשיעור שנתי.   שיעור דמי הניהול משתנה מקופה לקופה, ונע כיום בטווח שבין 0.3% ל- 0.9%.  כלומר, החסכון בדמי הניהול יכול להגיע לכל היותר ל- 0.6% ולעיתים קרובות הוא נמוך מכך ועומד על עשיריות בודדות של אחוז.

לעומתם, הפער בתשואה יכול להגיע לאחוזים רבים, במונחים שנתיים.  לא נדיר למצוא קופות גמל שהשיגו 7% בעוד קופות אחרות השיגו רק 3%.  

אז מה לדעתך יותר חשוב –  שלוש עשיריות אחוז או שלושה אחוזים ?

בפעם הבאה שסוכן מתקשר אליך עם הצעה מפתה לדמי ניהול נמוכים, שאל אותו מה היתה התשואה השנתית בשנים האחרונות, ואיפה זה ביחס לחברות הטובות יותר.

בדקו מתי “המבצע” מסתיים

הנחות בדמי ניהול הם דבר מפתה מאוד. אולם, לעיתים הן מלוות “באותיות קטנות”. ההנחות מוגבלות בזמן, ויש לעקוב טוב טוב מתי ה”מבצע” מסתיים, ומהו שיעור דמי הניהול החדש. כלומר, האם לאחר סיום המבצע, חברת הניהול לא מייקרת את דמי הניהול באופן משמעותי, ביחס לרמתם ערב המבצע.

אמינות הגוף המנהל

שיקול נוסף שלעיתים נוטים לזלזל בחשיבותו הוא השירות שמעניק הגוף שמנהל את הכספים. האם יש לו שירות לקוחות, האם הוא מגיב בזמן סביר לפניות העמיתים, האם הוא מומחה בדקויות המגזר אותו הוא משרת ובאופי החוסכים? חשוב מאוד לשים לב גם לאמינות הגוף ולממשל התאגידי בו: האם פרצו בו שערוריות? האם נמצאים בו אנשי השקעה ותיקים? האם יש לו זיקה לבעל השליטה? מחקרים רבים מראים שלאיכות הממשל התאגידי של הגוף המנהל, יש קשר ישיר לתשואות אותן הוא מציג לאורך זמן.

לסיכום, החסכון ארוך הטווח שלך חשוב מדי מאשר לקבל לגביו החלטות שגויות שמתבססות רק על דמי הניהול.   מה שחשוב באמת זה לבחון את כל הגורמים שמשפיעים על הסכום שיעמוד לרשותך בסוף הדרך:   תשואה (הכי חשוב),  דמי ניהול (חשוב, אבל פחות),  אמינות הגוף המנהל (חשוב מאוד).    אם מציעים לך הנחה בדמי ניהול, חשוב לבדוק האם גם התשואות טובות יותר ומה האותיות הקטנות שבאות עם ההנחה.

6 thoughts on “דמי ניהול נמוכים או תשואות גבוהות? מה יותר חשוב?

  1. שןלתתתת1 אומר:

    קשקוש ולא קשקוש
    ברור שהתשואה הרבה יותר חשובה, אבל עליה אי אפשר לשלוט בכלל. לא בהכרח תשאוה של x תמשיך להיות תמיד טובה יותר מתשואה של y.
    אבל בדמי ניהול כל הורדה של הסכום שווה הכנסה וודאית לחוסך.

    • אומר:

      נכון אין לך שליטה על התשואות אבל אתה יכול לבחור את מסלולי ההשקעה שלך לפי אפיקי ההשקעה ורמת הסיכון.. ובטווח הארוך התשואות יותר משמעותיות לחיסכון מדמי ניהול. אך אין ספק ששני הפרמטרים חשובים ויש לשים לב לשניהם.

  2. ארנון אומר:

    לא מדוייק. אם משקיעים במסלול השקעה מסויים (למשל 100% על s&p500) אז לא משנה דרך איזה גוף מנהלים את ההשקעה. במצב כזה ההבדל בין הגופים המנהלים הוא רק בדמי הניהול. אם מעבר בין גופים דורש שינוי מסלול השקעה אז המצב שונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות