רשות שוק ההון פרסמה לאחרונה רשימת קריטריונים לקרנות המפעליות, במטרה להעניק להם אפשרות להרחיב את קהל הלקוחות שלהם.

העתיד – חברת הגמל של האוניברסיטה העברית, מהווה דוגמא מצוינת לקופה מפעלית העומדת בכל הקריטריונים, ואף למעלה מכך, לטובת עמיתיה.

קופה ‘מפעלית’ (או ‘ענפית’) היא קופת גמל שהחברות בה מוגבלת לציבור עובדים מסוים. בישראל קיימות עשרות קופות מפעליות, והן מרכזות נתח משמעותי מהשוק הפנסיוני במדינה.  קופה מפעלית פועלת שלא למטרות רווח, וגובה מעמיתיה את עלות התפעול בלבד.

בימים אלה דנים ברשות שוק ההון בהרחבת פעילות הקרנות המפעליות, כדי שאלה יוכלו לצרף ציבורים נוספים לאוכלוסיית העמיתים שלהן. הרשות מתנה את האישור להרחבה בעמידה בסטנדרטים המקובלים בשוק ההון, בכל הנוגע להנהלה ולדירקטוריון של הקרנות וביכולתן לספק למשקיעים תשואות משתלמות, לצד שקיפות, דמי ניהול אטרקטיביים ואיתנות ניהולית ופיננסית.

בהמלצות שפרסמה הרשות לאחרונה היא ציינה כי הקרנות המפעליות יתבקשו להוכיח את כשירות הדירקטוריון וההנהלה, ולאמץ את מרבית עקרונות הממשל התאגידי החל על הקופות הפרטיות.

נכון להיום פועלות בישראל עשרות קרנות מפעליות, וחלקן מציג תשואות הנופלות מהתשואות הממוצעות של הגופים הפיננסיים הגדולים בשוק ההון. ניתן לייחס זאת למדיניות השקעות שמרנית בהשוואה לקופות הפרטיות, ולמבנה תמריצים שונה של גוף שאינו למטרות רווח לעומת גופים פרטיים הנמצאים בתחרות בלתי פוסקת זה עם זה.

על רקע זה, חברת העתיד מהווה דוגמה לקופה מפעלית שמצליחה לפעול כמו קופה פרטית ולספק לעמיתיה תשואות גבוהות ויציבות, דמי ניהול נמוכים וממשל תאגידי ברמה הגבוהה ביותר.

כך לדוגמה, קופת הדגל של העתיד, קופת תגמולים עד 50, נמצאת במקום הראשון בענף בפרמטר של ‘מדד שארפ’, המשקלל את התשואה (הגבוהה) עם הסיכון (תנודתיות נמוכה), לאורך שלוש השנים האחרונות.     גם קרן ההשתלמות, הצומחת והדינמית, נמצאת בצמרת הענף, ומציגה מקום שלישי במדד השארפ.

מה מביא לתשואות המרשימות, הן לנוכח הממוצע בשוק והן לנוכח הקרנות המפעליות האחרות? הנה כמה תובנות שיכולות לסייע:

נבחרת של מומחים

הדירקטוריון של חברת העתיד מורכב מ- 11 דמויות מובילות באקדמיה ובשוק ההון הישראלי. יושב ראש הדירקטוריון – מר חיים בסן הוא דמות בכירה ומוכרת באוניברסיטה העברית, וכיהן בשורה של תפקידים בכירים במוסד, כולל יועץ לנשיא האוניברסיטה לתכנון אסטרטגי.

איתו מכהנים אנשי סגל בכירים של האוניברסיטה בכלכלה ומינהל עסקים ואנשי סגל מינהלי בכירים בהווה ובעבר.  עוד חברים בדירקטוריון שלושה דירקטורים חיצוניים: מר דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים, מר דן מרידור, לשעבר שר האוצר והמשפטים, ומר עוזי יצחק, בכיר בשוק ההון בישראל.  דירקטוריון החברה נהנה ממשקל סגולי גבוה ומרמת מומחיות נדירה בהשוואה לגופים מוסדיים אחרים.

החברה מעסיקה צוות עובדים יעיל וגמיש, העוסק בעיקר בניהול ההשקעות, מתן שירות לעמיתים ושמירה על רמה גבוהה של בקרה כספית וממשל תאגידי ללא רבב.   

וועדת ההשקעות, חשוב להכיר

בכל קרן בישראל פועלת וועדת השקעות שתפקידה להתוות את מדיניות ההשקעות של הקרן, לפקח על יישומה ולהיות ערוכה להגיב על שינויים מהותיים בשוק. בשל תפקידם הקריטי פרסמה הרשות תקנות המגדירות את  התמהיל הנדרש של חברי הוועדה ואת הניסיון והמיומנות של חבריה. הרכב וועדת ההשקעות של העתיד מהווה דוגמה לועדת השקעות ברמה הגבוהה ביותר: בוועדה חברים שלושה מומחים בעלי ניסיון רב שנים במערכת הפיננסית בישראל, בניהם מר טל ורדי – מנכ”ל פסגות תעודות סל (יו”ר הועדה), מר אבי אקשטיין – לשעבר סגן המפקח על הבנקים, פרופ’ דוד לבהרי (כלכלן מוערך), מר עוזי יצחק (נציג בישראל של בנק השקעות גדול מארה”ב) ורמי ברנט (מומחה לנדל”ן).

שקיפות היא שם המשחק

בביקור זריז באתר האינטרנט של העתיד ניתן להגיע בלחיצת כפתור לעמוד המציג את התשואות, את מדד הסיכון ואת דמי הניהול של הקופות המנוהלות על ידי החברה. יתר על כן, ניתן למצוא טבלאות המאפשרות השוואה בין הקרנות הבולטות במשק ובין הקרנות של העתיד. מנכ”ל החברה, חנוך רפפורט, אומר בהקשר זה: “הצגת הנתונים המלאה באתר משקפת את המדיניות ואת המחויבות שלנו: אנו פה כדי להעניק את מוצרי החסכון הטובים ביותר עבור המשקיעים שלנו, בכל הגזרות, לרבות תשואות ודמי ניהול אטרקטיביים. לכן אנו בוחנים את עצמנו כל הזמן מול השוק ומזמינים את המשקיעים לראות את מלוא התמונה, בדיוק כפי שאנו רואים אותה”.

ניהול אפקטיבי ומשתלם

בהמלצות שפרסמה רשות שוק ההון, היא מציינת שהרחבת האוכלוסיה של הקופות המפעליות עשויה לסייע להן להוריד את שיעור דמי הניהול. בהיותן של קופות אלו פועלות שלא למטרת רווח, שיעור דמי הניהול נקבע כיחס שבין עלויות התפעול וסך ההון המנוהל.

שיעור דמי הניהול של העתיד עמדו בשנת 2020 על 0.44% (לעומת ממוצע השוק של 0.6% ומעלה). החברה צופה שעקב תשואות התיק, וכניסת כספים של עמיתים חדשים, שיעור דמי הניהול בשנת 2021 יהיה נמוך יותר.   עם זאת, אין ספק שהרחבת האוכלוסיה עשויה להביא לירידה דרמטית אף יותר בשנים הקרובות.

העתיד נראה טוב

אם נחזור לרגע להמלצות של רשות שוק ההון, נגלה כי חברת העתיד מתנהלת כבר היום בהתאמה מלאה לציפיות של רשות שוק ההון, בכל הגזרות. מנכ”ל החברה אומר בהקשר זה: “אנו מברכים על הקריטריונים שהציבה הרשות ומאמינים כי הם אכן מעניקים למשקיעים בקרנות המפעליות ערך מוסף מהותי. אנו בעתיד מתנהלים כך שנים ארוכות והתוצאות בהתאם. אני תקווה כי בקרוב נוכל להרחיב באופן מהותי את אוכלוסיית העמיתים שלנו, וכן להציע להם מוצר חדש ואטרקטיבי – קופת גמל להשקעה, ובכך לממש את ייעודנו כגוף השייך לעמיתיו ופועל לטובת החיסכון ארוך הטווח שלהם”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות