קרן ההשתלמות מאפשרת חיסכון שנהנה מהטבות מס משמעותיות, לתקופה של שש שנים.

איך בוחרים קרן בצורה נכונה? היכן מתנהל הכסף, מה קורה לאחר שש שנים? ומה עושים העצמאיים? הכירו את כל הדרכים להוציא יותר מקרן ההשתלמות שלכם.

מידי כמה שנים, כשמשרד האוצר מעלה רשימה של גזרות כלכליות שיש להטיל על הציבור עקב המצב הכלכלי החמור, עולה על השולחן ההצעה לבטל את קרנות ההשתלמות. הצעה זו מחוללת סערה ציבורית ונעלמת באותה מהירות בה היא צצה.
מדוע קרן ההשתלמות נמצאת על הכוונת של משרד האוצר? בעבר עודדה המדינה את האזרחים לחסוך והעניקה הטבות מס למכשירי חיסכון שונים, לטווח בינוני ולטווח ארוך. עם השנים השתנתה המדיניות וכעת המדינה מעודדת חיסכון לטווח ארוך בלבד. לשם כך, לדוגמא, היא הפכה את קופות הגמל ממכשיר חיסכון ל-15 שנה למכשיר חיסכון לפנסיה.
כיום קרנות ההשתלמות הן מכשיר החיסכון היחידי לטווח בינוני שנהנה מהטבות מס משמעותיות מהמדינה, ובגלל שינוי המדיניות, באוצר מנסים לבטלו – עד כה ללא הצלחה. כיום קרנות ההשתלמות הוא מכשיר החיסכון הטוב ביותר הקיים היום בשוק עבור החוסך.

6 עובדות חשובות על קרן השתלמות

1. קרן השתלמות היא סוג של קופת גמל וכל בתי ההשקעות וחברות הביטוח שמנהלות קופות גמל מנהלות גם קרנות השתלמות.
2. הכסף שמופקד לקרנות ההשתלמות נזיל לאחר 3 שנים, אם הוא נמשך למימון השתלמות מקצועית או אם העובד הגיע לגיל פרישה, או לאחר 6 שנים לכל מטרה.
3. אין הכרח למשוך את הכסף לאחר 6 שנים, אפשר להשאיר את הכסף להתנהל בקרן והוא נשאר נזיל. משיכת כספים מקרן השתלמות כאשר היא איננה נזילה תלווה בקנס.
4. המועד הקובע לצורך ספירת 6 שנים הוא מועד ההפקדה הראשונה לקרן. כך, גם קרן שיש בה הפקדות שוטפות מדי חודש תהיה נזילה בתום 6 שנים מההפקדה הראשונה.
5. קרן ההשתלמות נהנית מהטבות מס מהמדינה, כאשר עבור החוסך השכיר, ההטבה העיקרית היא פטור ממס רווחי הון על הכספים בעת המשיכה שלהם.
6. בגלל שהמדינה נותנת הטבות מס, ישנה הגבלה על הכסף שניתן להפקיד לקרן ההשתלמות: לקרן השתלמות של שכיר, מפרישים גם המעסיק וגם העובד. הפרשת המעסיק מוגבלת בתקרה של 7.5% מהשכר הקובע של העובד, ולא יותר מפי 3 מחלקו של העובד בהפרשה. השכר המקסימלי שמזכה בהטבה הוא שכר חודשי של 15,712 ש”ח (נכון ל-2020). כלומר, הפרשה מעל שכר זה, גם אם היא בגבולות התקרה, לא תזכה בהטבת מס.

איך בוחרים את רמת הסיכון?
הכספים המופקדים לקרנות ההשתלמות מנוהלים בשוק ההון במגוון אפיקי השקעה: מאפיקים סולידיים אשר להם חשיפה נמוכה לסיכוני שוק ההון ולתנודתיות שבו, ועד לאפיקים אגרסיביים, כמו מניות ואג”ח חברות, אשר עשויים להיות תנודתיים. כל חוסך יכול לבחור את אפיק ההשקעה שמתאים לו, והוא אף יכול לעבור בין אפיקי ההשקעה השונים הקיימים בקרן ללא שהדבר יחשב כאירוע מס.
הבחירה באפיק ההשקעה נעשית על פי שני פרמטרים עיקריים: הפרמטר הראשון הוא אופק ההשקעה. מתי אתם זקוקים לכסף? האם תצטרכו אותו בעוד חצי שנה? האם זו קרן בתחילת דרכה שיש לה עוד שש שנים לפחות? ככל שאופק החיסכון ארוך יותר ניתן לבחור רמת סיכון גבוהה יותר, שכן גם אם יהיו ירידות בשווקי ההון, עדיין יהיה לכם מספיק זמן להמשיך לחסוך עד שתתהפך המגמה בשווקי ההון והם יעלו, וההפסד יכוסה.
הפרמטר השני הוא הסבלנות שלכם לסיכון: האם אתם יכולים לספוג הפסד או שהפסדים בשוק מלחיצים אתכם? משקיע ששם את כספו בשוק ההון צריך אורך רוח לשאת הפסדים מעת לעת.

איך בוחרים היכן לנהל את קרן ההשתלמות?
ישנן חברות מנהלות רבות שהמציעות לחוסכים קרנות השתלמות. קריטריון ראשון לבחירת החברה המנהלת היא התשואות שמציגה הקרן שבניהולה. מומלץ לבדוק את התשואות שהציגה הקרן בטווח של 3 השנים האחרונות ולוודא, שהן בשליש העליון של קרנות הדומות לה מבחינת תמהיל ההשקעה (שנמצאות איתה באותה קטגוריה).
קריטריון נוסף הוא דמי הניהול. דמי הניהול המקסימליים מהסכום הצבור בקרנות השתלמות עומדים על 1.05%. בעת בחירת הקרן כדאי לוודא שאתם לא משלמים יותר מממוצע דמי הניהול שגובה הקרן. מעסיקים גדולים משיגים עבור העובדים הסדרי דמי ניהול אטרקטיביים שכדאי לבחון אותם בעת קבלת ההחלטה.
קריטריון חשוב נוסף הוא איכות השירות שמעניקה הקרן, האם יש שירות זמין שנותן מענה לבעיות או לשאלות. אם בחרתם בקרן מסוימת אשר הביצועים שלה הורעו, ניתן לעבור לקרן אחרת ללא שהדבר יהווה אירוע מס.

גם העצמאים נהנים
קרן ההשתלמות היא מכשיר חיסכון לשכירים וגם לעצמאים. כל עצמאי זכאי להפקיד הפקדה שנתית לקרן השתלמות שמקנה לו הטבות מס. כך, הפקדת עצמאי של עד 4.5% מהכנסתו החייבת (הכנסות פחות הוצאות מותרות בניכוי) תוכר כהוצאה מוכרת, בתקרת הכנסה של 265,000 שקל לשנה. בנוסף, גם העצמאיים המפקידים בקרן השתלמות נהנים מפטור על רווחי הון של הקרן בעת המשיכה.
שכירים אשר בנוסף יש להם תיק במס הכנסה, יכולים לפתוח בנוסף לקרן ההשתלמות שלהם כשכירים, גם קרן השתלמות במעמד עצמאי ולהפקיד גם אליה עד התקרה שמעניקה להם הטבות מס, וכך להגדיל את החיסכון שלהם במכשיר שמקבל הטבה מהמדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות