השווקים נמצאים בירידות מתחילת השנה, והתשואות השליליות הן מחזה לא נעים עבור החוסכים, שלעתים שוקלים להחליף את הגוף שמנהל להם את החסכונות ולעבור לגוף אחר – בתקווה לשיפור בביצועים.

נתחיל מהשורה התחתונה: זוהי החלטה בעייתית מאוד שיכולה לגרום נזק רב. דווקא בתקופות של ירידות שערים, חשוב שלא לפעול מתוך פחד או בפזיזות. אין לחפש מנהל חיסכון “כוכב”, וצריך לזכור שניהול חסכונות לטווח ארוך צריך להיעשות בתשומת לב ומתוך אסטרטגיה ברורה.         

אי אפשר לתזמן את השוק

כולנו נרצה תמיד לבחור את הקופה שעשתה את התשואה הכי גבוהה השנה. אם כמו בימים אלה מדובר בשנה של ירידות, נעדיף את זו שהפסידה הכי פחות. אבל אי אפשר לתזמן את השוק, ואי אפשר לבחור לאורך זמן את הקופה הכי טובה.

מעבר לכך, ניסיון לתזמן את השוק או לעבור לקופות כי בשנה מסוימת הן היו הכי טובות, נידון לכישלון. אלה שייפגעו פחות הם חוסכים אשר מגבשים אסטרטגיה ארוכת טווח, וממשיכים לנהל את הכספים בגוף שהם מאמינים בו.

על מנת להבין מדוע, כדאי לבדוק את רשימת הגופים שהובילו את הטבלה בשנים האחרונות, ולראות מה קרה להם לאחר שלוש או ארבע שנים. “כוכבים”, בעיקר כאלו שעלו בגלל שלקחו סיכונים עודפים, נוטים לאחר מספר שנים לסבול מפדיונות ולהציג תשואות נמוכות, כך שהעמיתים שהצטרפו על מנת לראות את הקופה שלהם בראש הטבלה, נמצאים בתחתית.

בתקופות של ירידות, המשחק הוא יציבות

בניהול הכסף לטווח ארוך, זה פחות משנה אם הצלחת להציג תשואות בשנה אחת טובה. חשוב בעיקר להצליח להציג תשואות טובות לאורך זמן, גם בתקופות של גאות בשווקים, וגם כאשר הם בשפל והירידות חזקות.

איך אפשר לדעת מי הגוף העדיף? ראשית, כדאי לבחון תשואות לטווח זמן ארוך, כחמש שנים ומעלה, ומעבר לכך כדאי להסתכל על מדד שארפ שמפרסם משרד האוצר. מדד שארפ בוחן את התשואה ביחס לסטיית התקן (=התנודתיות) שלה ועונה על השאלה: האם התשואה שמציג הגוף המנהל היא תנודתית או יציבה? חשוב להבין שמדד שארפ מתייחס לא רק לתשואה עצמה, ולא רק לסטיית התקן עצמה, אלא ליחס שביניהם.    כך, תשואה גבוהה מאוד עם תנודתיות גבוהה תקבל ציון נמוך,  אך גם מי שיבחר להחזיק את כל התיק במזומן, ללא סיכון בכלל, יקבל ציון נמוך משום שהתשואה מאוד נמוכה.   רק מי שיצליח להשיג תשואה גבוהה עם תנודתיות נמוכה – יצליח לקבל מדד שארפ גבוה!

העתיד : שומרים על יציבות

בהשוואה לקופות מתחרות, “העתיד” – קופות הגמל לעובדי האוניברסיטה העברית – מציגות את מדד שארפ הטוב ביותר. לאורך זמן, באמצעות ניהול השקעות מקצועי וניסיון ארוך שנים, אנו מצליחים באופן עקבי ויציב להשיג תשואה טובה יותר עבור העמיתים, גם כאשר השוק עולה, וחשוב מכך – גם כאשר השוק יורד. דווקא עכשיו, כשהשוק נמצא בטלטלה, אנחנו מתבלטים ביכולת שלנו לשמור על היציבות.

שימו לב לניגוד האינטרסים

המעבר לקופות ה”כוכבות” בדרך כלל מקבל רוח גבית מהמלצות המשווקים הפנסיוניים – סוכני הביטוח. חברות גמל תלויות בסוכני הביטוח לשם גיוס כספים חדשים, ומשלמות על כך עמלות גבוהות, גם חד פעמיות וגם מתמשכות.

כך נוצר מצב שלסוכני הביטוח יש אינטרס להעביר את החוסך מקופה לקופה, ובכל פעם לקבל עמלה חד פעמית גבוהה מהקופה שמקבלת אליה את החוסך. בעוד שנתיים יהיה כוכב אחר, ושוב נעביר אליו את החוסך, ושוב נקבל את העמלה החד פעמית.   כך נוצר מצב של מעבר בלתי פוסק מקופה לקופה כאשר טובת החוסך כלל אינה מהווה שיקול.  אפשר תמיד להראות לו טבלה כזו או אחרת  ולשכנע אותו ‘להצטרף למנצחים’.  אמנם, לא כל סוכני הביטוח פועלים כך, אך עצם קיומו של התמריץ השלילי כבר מהווה איום על טובת החוסך, כדברי הפתגם: ‘לא העכבר גנב אלא החור גנב’.  ראו כתבה על תופעה זו, באתר הכלכלי ביזפורטל.

בהשוואה לשחקנים בשוק הפרטי שפועלים למטרת הרווח האישי שלהם, אנו ב”העתיד” שייכים לעמיתים שלנו ופועלים לטובתם בלבד. אף אחד לא גוזר קופון על הגב של העמיתים שלנו!  אנו מנהלים את הקופה בהתאם לאינטרס העמיתים בלבד שהיה ותמיד יהיה:  תשואה גבוהה ויציבה, דמי ניהול נמוכים, שירות אישי וזמין.

קופת הגמל שלנו אינה “כוכב” תורן. היא לא תהיה שנה אחת בראש הטבלה ושנה אחרת בתחתית. היא מקום בטוח, ותיק ויציב, שמנהל את הכספים אך ורק לטובת עמיתיו, תוך גביית דמי ניהול נמוכים והצגת תשואות גבוהות ויציבות לאורך זמן, עם ניהול אחראי ומקצועי גם בתקופות של סערה בשווקים.

2 thoughts on “חוששים לחסכונות בשוק הסוער?
זה לא הזמן לחפש כוכב השקעות חדש

  1. יואל משה אומר:

    שלומות ואור
    אשתי עובדת האוניברסיטה, ובעלת קופת השתלמות אצלכם.
    האם אני יכול להעביר את קרן ההשתלמות שלי [ממעסיק פרטי] אליכם ?
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות