5 שאלות שאתם חייבים לשאול את איש המקצוע הפנסיוני שלכם, על מנת לקבל החלטה נבונה ומושכלת היכן כדאי לנהל את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות

החלטתם לעשות סדר בחיסכון הפנסיוני שלכם לקראת השנה החדשה? רענון התיק בהחלט נדרש מדי פעם, אך כדאי לדעת לשאול את השאלות הנכונות שיעזרו לכם להתמצא בסבך המידע, ולקבל בהירות באשר לקופה או הקרן שמתאימה לצרכים שלכם. כאן ריכזנו עבורכם חמש שאלות שחשוב לקבל עליהן תשובות לפני שתבצעו שינויים בתיק.

1. כמה הכסף שלי עושה?

התשואה היא אחד מהקריטריונים הראשונים שכדאי לבחון: אנו משקיעים את הכסף בשוק ההון על מנת שיניב לנו רווחים. על כן, כדאי לוודא שאנו משקיעים אותו במקום שיודע לנהל אותו באחריות ולהפיק ממנו את המירב.

מכיוון שמדובר על חיסכון לטווח ארוך, מומלץ לבחון את התשואות של הגוף המנהל בחתך-זמן ארוך יחסית של שלוש או חמש שנים. בנוסף, חשוב מאוד להשוות תפוחים לתפוחים: כלומר – אם אתם מעוניינים בקרן בפרופיל סיכון גבוה, השוו בין הביצועים של הקרנות עם פרופיל סיכון זה. זכרו שאתם לא צריכים לבחור את הקרן או הקופה שהניבה את התשואה הטובה ביותר בשנה האחרונה, כיוון שדבר זה אינו מהווה בהכרח אינדיקציה להמשך הדרך. לעומת זאת, הקופות של “העתיד”, שמצליחות באופן קבוע ולאורך זמן לבלוט מעל האחרים, מעידות על יכולת גבוהה של ניהול השקעות במגוון תנאי שוק, ולטווח הארוך.

2. כמה זה עולה לי?

עבור ניהול הכספים אתם משלמים דמי ניהול לגוף המנהל. דמי הניהול אולי נראים נמוכים, אבל בפועל – הם מפחיתים סכום נכבד מהחיסכון שלכם. לכן, כדאי לבחור בגוף שדמי הניהול שהוא גובה נמוכים ביחס לאחרים, כל זמן שהוא מעניק לכם תוצאות טובות ושירות מקצועי. כאשר אתם בוחנים את קריטריון דמי הניהול, שימו לב האם מדובר בדמי ניהול נמוכים קבועים, או הנחות כאלו ואחרות שיסתיימו תוך מספר שנים, ולאחר מכן תחזרו לשלם דמי ניהול גבוהים.  

3. האם התוצאות עקביות לאורך זמן?

ישנם גופים שמצליחים להשיג תוצאה מעולה בשנה מסוימת, אבל בשנה אחרת – הם נמצאים בתחתית הטבלה. בשנה לאחריה הם שוב מבריקים, ולאחר מכן שנתיים ברצף הם בפיגור ביחס לתוצאות של גופים אחרים. חוסר העקביות הזה בעייתי, ויכול להעיד שהגוף מצליח לנהל השקעות ברמה טובה בתנאי שוק מסוימים, אך אם תנאי השוק משתנים – הוא לא ערוך על מנת להציג תשואות טובות לעמיתים.

אחד הקריטריונים החשובים לבחינת התופעה הזו נקרא ‘מדד שארפ’ – מדד שבודק את התנודתיות של התשואות שמציגים הגופים, ואת היכולת שלהם להניב תשואה שהיא גם גבוהה וגם יציבה. לכן, בדקו מהו מדד השארפ של הגוף אותו אתם בוחנים, ביחס למתחרים שלו.

4. מי מנהל את הכסף ומהי המוטיבציה שלו?

סבך האינטרסים של הגופים המנהלים את כספי הציבור הוא מורכב, וקשה לפעמים לפענח ולהבין מתי הגורם שעומד מולכם משרת אך ורק את האינטרסים שלכם או האם יש לו מוטיבציות נוספות. חברת “העתיד” של האוניברסיטה העברית, למשל, היא חברה ללא מטרת רווח,  שגובה דמי הניהול המיועדים אך ורק לכיסוי הוצאות התפעול.  כך, כל הרווח של תיק ההשקעות מופנה לעמיתים, בניכוי עלויות התפעול.  חברה זו גם שייכת לעמיתיה ונשלטת על ידם (באמצעות דירקטוריון שהעמיתים בוחרים) וכך האינטרס הבלעדי שלה הוא טובת העמיתים.

בנוסף, כאשר אתם נפגשים עם איש מקצוע, נסו להבין – האם הוא ממליץ לכם על קופה אשר ממנה הוא מקבל את העמלה הגבוהה ביותר? או שמדובר ביועץ מקצועי ללא אינטרס שאכן ממליץ לכם על גוף מסוים אך ורק בגלל התאמתו לצרכים שלכם?

5. מהי רמת השירות לעמיתים?

התשואות ודמי הניהול הם אמנם קריטריונים מובילים, אבל חשובה לא פחות רמת השירות שהגוף יעניק לכם. ברגע האמת, אתם מעוניינים שיהיה מישהו בצד השני של הקו, שיידע לענות על שאלותיכם במהירות בזמינות גבוהה, שיתנהל מולכם בשקיפות ויעזור לכם לקבל את ההחלטות הנכונות מתוך ראיית טובתכם ולא בגלל אינטרסים אחרים, ושיאפשר לכם לבצע פעולות בצורה מהירה ונוחה.

עובדים רק עבורכם

לעקוב באופן שוטף אחרי התנהלות החיסכון הפנסיוני שלכם זה דבר חשוב מאין כמותו, אך חשוב גם לדעת לשאול את השאלות הנכונות לשם קבלת ההחלטות, ולא לטבוע בסבך של ז’רגון מקצועי סבוך שנועד לנתב אתכם למקום שמתאים לסוכן אך פחות מתאים לכם. הגוף שתבחרו צריך לעבוד רק עבורכם, בהצלחה רבה ובעקביות – לאורך זמן.

1 thoughts on “לקראת השנה החדשה: איך לבחור היכן יתנהלו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם?

  1. אריאלה אופנהיים אומר:

    תודה על האינפורמציה. אני הבנתי שהמקום הטוב ביותר לקופת הגמל שלי הוא העתיד, שנים רבות לפני שהקופה החליפה את שמה מ״קופת הגמל של עובדי האוניברסיטה…..״. אחד מבני ג״כ אצלכם בזכות בת-זוגו שהיא עובדת אוניברסיטה. מחכה שבן אחר שלי יירש את חלקו מכספי בקופה, ואז יוכל גם הוא להצטרף. חבל שאין לא אפשרות להצטרף מיידית….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות