בחינה של תשואות 2022 מגלה כי עמיתי קרן ההשתלמות וקופת התגמולים של חברת “העתיד” נהנים מתשואות גבוהות לאורך זמן, בכל מצב שוק, ביחס לחברות המסחריות הבולטות. דמי הניהול הנמוכים של “העתיד” משאירים בידיהם “תשואה נטו” גבוהה בפער משמעותי מעמיתי החברות הללו

שנת 2022 הייתה שנה סוערת בשווקי ההון שהסתיימה בירידות חדות ותשואות שליליות לחוסכים. כבכל שנה, מיהרו העיתונים להכתיר את המנהלים המוצלחים של השנה החולפת, ובעיתונות הכלכלית ראינו שוב את אותם שמות בטבלאות התשואות.

אולם חשוב לזכור שהעיתונות הכלכלית מסקרת רק את החברות המסחריות המנהלות את כספי הציבור, כאשר קיימת התעלמות מוחלטת מהביצועים של הקרנות שמנוהלות על ידי החברות המפעליות כמו “העתיד”, רק מכיוון שהן לא פונות לציבור הרחב.

הסיקור הלוקה בחסר יכול להוביל לטעות לפיה החברות המנהלות המפעליות, אולי אינן מוצלחות כמו החברות המסחריות, אז לא כך הדבר: אם נשווה את ביצועי קרן ההשתלמות של “העתיד” – לעובדי האוניברסיטה העברית – מול הביצועים שהשיגו הגופים המסחריים הבולטים, נראה שהקרן ירדה פחות בשנה החולפת והשיגה תשואה שלילית של 4.69% -כאשר קרנות במסלולים דומים השיגו תשואה שלילית של כ-7%-8%.

 בקופת התגמולים מסלול עד 50 הפער אף בולט יותר, “העתיד” השיגה תשואה שלילית של רק 0.01%- כאשר הממוצע במסלולים דומים עומד על תשואה שלילית של 11.09%-. 

תשואה עודפת גם ל-3 שנים

שנה אחת איננה מספיקה על מנת לבחון ביצועים של מנהלי קופות וקרנות לטווח ארוך, לכן נבחן גם את ביצועי התשואה השנתית ל-3 השנים האחרונות. גם בחינה זו מגלה תשואות עודפות לקופת התגמולים וקרן ההשתלמות של ה”עתיד” על פני החברות המסחריות: קרן ההשתלמות של העתיד הציגה תשואה שנתית ממוצעת של 4.63%, כאשר מבין הקרנות המסחריות הבולטות יש כאלו שהסתפקו בתשואה שנתית ממוצעת של 1.1%.

באשר לקופת התגמולים, גם כאן המגמה בולטת, קופת הגמל במסלול עד 50 של העתיד הציגה תשואה שנתית ממוצעת של 7.02% וכיכבה במקומות הראשונים.

תשואות קרנות השתלמות בולטות (מסלול כללי, על פי הגמלנט)

קרן

תשואה בשנה האחרונה

תשואה שנתית ממוצעת ב-3 השנים האחרונות

קרן השתלמות העתיד של האוניברסיטה העברית

4.69%-

4.63%

מיטב דש – כללי

7.94%-

4.08%

הפניקס – כללי

7.72%-

3.73%

אנליסט – כללי

8.24%-

3.37%

ילין לפידות – כללי

8.64%-

3.12%

אלטשולר שחם – כללי

11.31%-

1.10%

תשואות קופת התגמולים (מסלול עד 50, על פי הגמלנט)

קרן

תשואה בשנה האחרונה

תשואה שנתית ממוצעת ב-3 השנים האחרונות

קופת התגמולים עד 50 העתיד של האוניברסיטה העברית

0.01%-

7.02%

אלפא מור עד 50

8.22%-

8.13%

הראל 50 ומטה

8.75%-

3.28%

כלל תמר עד 50

9.17%-

3.70%

מגדל לתגמולים 50 מטה

9.40%-

3.38%

אלטשולר שחם – כללי

13.92%-

0.33%-

 גם בגיאות וגם בשפל

שנה של הפסדים בשוק ההון אף פעם לא נעימה עבור החוסכים, ובייחוד שנה כמו 2022, שהיתה למעשה רכבת הרים, והסתיימה בירידות בכל האפיקים: גם המניות, גם האג”ח הקונצרניות, וגם האג”ח הממשלתיות שנחשבות סולידיות, כך – כמעט בכל רמות הסיכון בהן בחר החוסך השנה הסתיימה בתשואה שלילית.

אבל 2022 היא גם הזדמנות לבחון לעומק את יכולות הגופים המנהלים את החסכונות, לעיתים, כשהשוק עולה בגלל סנטימנט חיובי, לא שמים לב שאלה שעולים יותר, הם אלה שלוקחים סיכון עודף בכספי העמיתים, על מנת “לככב” בעיתונות. התנודתיות בשוק מאפשרת לבחון את ביצועי מנהלי ההשקעות לא רק בגאות, אלא גם בתקופות בהן נדרשת אחריות רבה בניהול כספי העמיתים, זהירות, ומקצועיות.

כל אלה באו לידי ביטוי בעוצמה רבה בתשואות של קרן ההשתלמות של חברת “העתיד”, מהן נהנו החוסכים. אין זה מפתיע: תנודתיות התשואות של קרן ההשתלמות, שנמדדת במדד “שארפ”, היא נמוכה ועקבית לאורך זמן, ומלמדת על ניהול אחראי ומאוזן בכל תנאי שוק.

הפער גדל כאשר בוחנים את התשואה נטו

נקודה נוספת שחשוב לשים אליה לב היא שהתשואות שמוצגות בעיתונות הן תשואות “ברוטו”, כלומר, לפני דמי ניהול. מתשואות אלו צריך לנכות את דמי הניהול של העמיתים על מנת לקבל את התשואה “נטו” שאותה מקבל העמית בסוף היום לידיו.

דמי הניהול בחברת “העתיד”, שאיננה למטרות רווח אלא מנהלת את הכספים אך ורק כשאינטרס העמיתים מול עיניה, נמוכים בשיעור ניכר מאשר דמי הניהול הממוצעים בחברות הניהול המסחריות. כך, שבסוף הדרך, התשואה נטו שנשארת בידי העמיתים גבוהה בהרבה מזו של עמיתי החברות המסחריות הבולטות, הן בגלל הביצועים הגבוהים, והן בגלל דמי הניהול הנמוכים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות