– הודעה לעיתונות –

שנה של טלטלה בשווקים הסתיימה בתשואות גבוהות לעמיתי קופת הגמל וקרן ההשתלמות של האוניברסיטה העברית. “הניהול שלנו שנעשה ‘למרחקים ארוכים’, היה קריטי בהשגת התשואות במיוחד השנה”

עם סיום שנת 2020 מסתמן כי גם השנה ממשיכה העתיד-קופת הגמל וקרן השתלמות של עובדי האוניברסיטה העברית, להוביל את טבלת התשואות עם תשואות של 7.5% במסלול ‘גמל עד 50’ ושל 7.6% בקרן ההשתלמות.  לפי נתונים הרשמיים באתר “גמל נט”, התשואה הממוצעת בקופות הגמל עמדה על 4.31% ובקרנות ההשתלמות על 4.77%. 

ניהול מקצועי בתקופה של סערה

שנת 2020 היתה אחת השנים המורכבות שהיו בשוק ההון בעשור האחרון. היא התחילה בתחזיות חיוביות, אך מהר מאוד הגיעה הקורונה ואיתה קריסה של השווקים בחודש מרץ, התאוששות מהירה, ושוק הון הפכפך לאורך כל 2020. ההשפעות שהובילו את המגמה בשוק ההון היו תגובות למגפה ופריחת הסקטור הטכנולוגי בעקבותיה, לצד המהומות בארה”ב והשפעת מערכת הבחירות האמוציונלית והמטלטלת.

“בשנה זו הפרשי התשואות ניכרים בבירור בין גופים שמבצעים השקעות כתגובה נקודתית מהירה להתפתחויות, לבין אלו שמנתחים את המצב לטווח ארוך, מבינים לעומק את ההשפעות של ההתרחשויות העולמיות ופועלים בקור רוח לאור אסטרטגיה מנומקת וברורה. אנו גאים להשתייך לקבוצה השנייה”, מציין איש שוק ההון הותיק טל ורדי, יו”ר ועדת ההשקעות של העתיד.

האתגר: זיהוי הכיוון

“שנה בה ישנה תנודתיות כה גבוהה בשווקים טומנת בחובה הזדמנויות רבות, שאותן השכלנו לנצל לטובת העמיתים – דבר שהתבטא בתשואות השנה, אך יוסיף להניב ערך לעמיתים גם בשנים הבאות”, מוסיף טל ורדי.  בחינה של אפיקי ההשקעה של הקופה מלמדת כי לאורך השנה נמשכה הסטת השקעות אל שווקי העולם.  “השינוי הגיאוגרפי נועד לפזר סיכונים ולנצל ירידות יתר בשווקים שונים. הגדלנו השקעה במניות בחו”ל והמשכנו בהשבחת נכסי הנדל”ן הייחודיים שלנו”.

בנוסף, קופת הגמל של האוניברסיטה העברית הגדילה באופן משמעותי את החשיפה לאפיק  ההשקעות האלטרנטיביות. “השקענו בקרנות חוב, בקרנות חוב במצוקה, בקרנות שמתמחות בהלוואות למשקי בית, ובמקבצי דיור בארה”ב. כמו כן, זיהינו והשקענו עוד בתחילת השנה בסקטורים שנהנו מהשפעות המשבר, כמו מעבר לעבודה מהבית וצריכת שירותים שונים מרחוק. כך גם הגדלנו חשיפה לסקטור הטכנולוגיה ולסקטור הביו-טכנולוגיה” מציין ורדי.

ריצה למרחקים ארוכים

‘העתיד’ מנהלת את קופת התגמולים וקרן ההשתלמות לעובדי האוניברסיטה העברית, והיא נמצאת לאורך שנים בצמרת טבלאות ההשוואה.  חברת הניהול נמצאת בבעלות ובשליטת העמיתים, והם אשר בוחרים מדי שלוש שנים את דירקטוריון החברה.  כדח”צים בחברה מכהנים בכירים לשעבר משוק ההון והכלכלה בישראל, וכיום מכהנים בה שר האוצר לשעבר, דן מרידור, והמפקח על הבנקים לשעבר, דודו זקן.

ועדת ההשקעות, בראשות טל ורדי, כוללת נציגים חיצוניים (אבי אקשטיין, לשעבר סגן המפקח על הבנקים ועוזי יצחק, המנהל את הנציגות הישראלית של חברת ההשקעות האמריקאית פרנקלין טמפלטון) ואנשי אקדמיה (פרופ’ דוד לבהרי).   מנהל ההשקעות הוא עודד מנגר מחברת מיטב דש ניהול תיקים.

מסר לשוק הפרטי

יו”ר הדירקטוריון, חיים בסן מוסיף: “שנת 2020 הוכיחה שוב שניהול השקעות בפרט וניהול כספי עמיתים בכלל, צריכים להיעשות בשיטה של “ריצה למרחקים ארוכים”, על מנת למקסם את התשואה לעמיתים, גם בשוק עולה וגם בשוק תנודתי. גם השנה העמיתים שלנו נהנו מכך שבנינו תשתית ראויה ומקצועית לניהול הכסף ואסטרטגיה מובילה להשקעות, נתנו שירות מצוין ודאגנו לקבל את אמון העמיתים. כל אלו מתרגמים בסוף הדרך לתשואות עבור עמיתינו”.

מנכ”ל החברה, חנוך רפפורט מוסיף: “כקופה ענפית, אנו זכאים להעניק את שירותינו לאוכלוסייה מצומצמת יחסית של עובדי האוניברסיטה העברית ומנהלים כיום כשני מיליארד ₪ בלבד.  עם זאת, אנו מקווים שרשות שוק ההון תענה בחיוב לבקשתנו, המונחת על שולחנה כבר זמן רב, ותעניק את הזכות להצטרף אלינו גם לאוכלוסיות עובדים נוספות בעלות זיקה לאוניברסיטה.  אנו מאמינים שקופות מהסוג שלנו יכולות להיות חלק גדל והולך משוק החסכון ארוך הטווח בישראל, ולהציג ביצועי השקעות עודפים לאורך זמן, הגינות צרכנית (דמי הניהול מחושבים לפי ההוצאות בפועל וללא אפליה בין חשבונות גדולים וקטנים) וממשל תאגידי זהה לקופות הפרטיות.  בכך, יכולות קופות כמונו לתרום תרומה סגולית חשובה למדיניות המוצהרת של רשות שוק ההון לעידוד החסכון ארוך הטווח בישראל”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות