לפרופ’ אמנון שעשוע, מייסד חברת מובילאיי ופרופסור באוניברסיטה העברית, יש חזון: ניהול חכם של חשבון הבנק, באמצעות טכנולוגיה שעושה שימוש במידע היסטורי ובדפוסי פעילות כדי לצפות קדימה, להתריע ולעדכן את הלקוחות לפי הצורך
 
בתחילת שנת 2022 קרה אירוע שלא קרה בישראל עשרות שנים: בנק ישראל העניק רישיון ל-ONE ZERO, ובישראל קם בנק חדש.
הבנק, בשליטת פרופ’ אמנון שעשוע, בוגר האוניברסיטה העברית ואיש סגל מוביל, הוקם בעזרת משקיעים בינלאומיים מובילים ובהם בנק ההשקעות השוויצרי יוליוס בר, קרן ההשקעות היפנית SB, ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט. גם קופת התגמולים לעובדי האוניברסיטה העברית בחרה להצטרף לסבב הגיוס האחרון שכן אנו רואים בבנק החדש הזדמנות גדולה ומעוניינים שגם העמיתים שלנו יהיו שותפים להצלחה.
 

הבסיס: בינה מלאכותית

מה בעצם כל כך מיוחד בבנק החדש? הוא מגיע כתשובה למערכת בנקאות מאוד מסורתית ושמרנית, והמודל שלו הוא “חדשנות משבשת”, כלומר – בעזרת החדשנות, לשנות סדרי עולם שקיימים במגזר הפיננסים. 
 
מערכת הליבה של הבנק היא מערכת בינה מלאכותית, שההנחה שעומדת בבסיסה היא שלמרבית האוכלוסייה אין את הזמן, הידע או הרצון להעמיק בניהול הפיננסי, והתוצאה היא שמרבית הציבור מתנהל בצורה לא נכונה, מוציא יותר כסף מההכנסות שלו, ומבצע טעויות רבות לאורך הדרך. את הבנק שלו הוא פוגש רק כשהוא עם הגב לקיר, ונותר לו רק לבחור בין אפשרות גרועה לאפשרות גרועה פחות, על מנת לתקן את המצב. 
 
מערכת הבינה המלאכותית של בנק OZ פועלת בשיטת הבנקאות האקטיבית: היא מזהה את הנתונים של הלקוחות, את ההרגלים הפיננסיים שלהם, ובאופן יזום מציעה להם אופציות לניהול הכסף כך שהטעויות יחסכו, עוד לפני שהן מתרחשות.
 
כך, הבנק יוזם קשר דיגיטלי עם הלקוח, ומתריע בפניו על אירועים שצפויים לקרות, כמו למשל חריגה צפויה, תשלום שחורג מהשגרה, ועוד, על מנת שיהיה ניתן להיערך ולנהל אותם באופן אקטיבי. 
 

פמילי אופיס להמונים

החזון של פרופ’ שעשוע בהקמת הבנק הוא הנגשת שירותי ניהול כסף להמונים. כיום, שירותי ניהול כסף מקצועיים (Family Office) ניתנים לאנשים אמידים בלבד, על ידי מנהלי כספים שמסייעים להם להשיג תנאים טובים באשראי ובהשקעות, לתכנן קדימה ולעמוד בתזרים שנקבע, וגם מסייעים בענייני היומיום: טיפול בכרטיס אשראי שאבד, בחיוב כפול, בעליה בדמי מנוי, בביטוחים ובפנסיה. החזון של פרופ’ שעשוע הוא לאפשר לכל אדם ליהנות מהשירותים הללו באמצעות הבינה המלאכותית.  
אז מדוע יש צורך בבינה מלאכותית?
היכולת להעניק שירות ניהול כסף נרחב תלוי במגבלות היכולת של המשאב האנושי שמטפל בפיננסים, להעניק שירות לכמות מסוימת של לקוחות. אך כאשר הטכנולוגיה יכולה להחליף לא מעט מהמיומנויות של מנהלי הכספים, הם יכולים להתפנות לתת לייעוץ פרואקטיבי נכון יותר, להרבה יותר לקוחות, ללא מגבלה. 
 

מהפיכת הבנקאות הפתוחה

המערכת שפיתח הבנק, ומלווה בדמות בנקאית דיגיטלית בשם “אלה”, סורקת מדי יום את החשבון של הלקוח: את העו”ש, החיובים בכרטיס, הוראות הקבע, ההרשאות לחיוב, החסכונות, האשראי וההשקעות. אם המערכת מזהה כל אירוע חריג – היא מיד מתריעה על כך, והלקוח מקבל את העדכון לצד הצעה וליווי עד לפיתרון.
לאחר שהסתיימה בקיץ האחרון תקופת ההרצה, הבנק פתוח לקלוט מצטרפים חדשים. לבנק יש כיום כ-17 אלף לקוחות, והוא פועל על בסיס דמי מנוי חודשיים ולא על בסיס עמלות נפרדות לכל פעולה. עוד ועוד שירותים מתווספים בהדרגה, ובזכות שיח בין הלקוחות שמשתפים ברצונות ונותנים ביקורת כשצריך, ועל בסיס כל אלה, “אלה” הבנקאית הדיגיטלית הולכת ומשפרת את היכולות שלה.
 
בזכות שיתוף המידע שמתאפשר לאחר רפורמת הבנקאות הפתוחה, המטרה של OZ היא להציע את השירות ללקוחות גם עבור כספים שהם מנהלים במוסדות פיננסים אחרים. 
 
ועדת ההשקעות של קופת התגמולים לעובדי האוניברסיטה העברית בחנה מקרוב את הבנק החדש והתרשמה לחיוב מהרעיון המהפכני, מהצוות הניהולי החזק, מתכניות העבודה הרציניות ומהגיבוי המשמעותי לו זוכה הבנק מגופים בנקאיים מובילים בעולם.  נראה כי לבנק החדש יש סיכויים לא רעים להשתלב בצורה משמעותית בסקטור הבנקאי בארץ ואף בעולם, ויש לקוות כי הוא אכן יביא לתועלת רבה ללקוחותיו ורווח יפה למשקיעים בו.  

1 thoughts on “הכירו את One Zero, הבנק הדיגיטלי החכם של פרופ’ אמנון שעשוע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות