שווקי העולם נכנסו למצב המכונה “שוק דובי”, המאופיין בירידות משמעותיות. מצב זה משפיע על כל אפיקי ההשקעה – וגם על קרן ההשתלמות שלכם. מה חשוב לדעת על תרדמת החורף של השוק, ואיך תוודאו שדווקא בזמנים המאתגרים הללו הכסף שלכם מנוהל נכון?

הירידות בשווקים נמשכות מתחילת 2022, כאשר במהלך חודש יוני המדד הפופולארי S&P500 שמאגד את 500 המניות של החברות הגדולות בארה”ב, נכנס לשוק דובי. מצב של שוק דובי הוא מצב בו יש ירידה של יותר מ-20% מאז שהמדד הגיע לשיאו, והוא מצביע על כך שנכנסנו למצב של ירידה משמעותית, ולא מדובר בתנודתיות קצרה וחולפת.

התשואות שהעמיתים רואים בכל מכשירי ההשקעה שליליות מתחילת 2022, והממוצע בענף ההשתלמות, נכון לסוף חודש מאי, עומד על תשואה שלילית של כ-5% . זה משפיע, כמובן, גם על הציבור המחזיק בקרנות השתלמות, כיוון שהכספים המנוהלים בקרנות ההשתלמות מושקעים בשוק ההון. בתקופות של עליות – העמיתים נהנים מהתשואה, ובתקופות של ירידות – הם רואים הפסדים.

מכשיר חיסכון יעיל ופטור ממס

כדאי לזכור שגם במצב הנוכחי, קרן השתלמות היא אחד ממכשירי החיסכון הנוחים והיעילים ביותר, המאפשרת ליהנות מהפקדה חודשית השווה ל-7.5% מהשכר שלכם מצד המעסיק, בעוד שההשתתפות שלכם שווה ל-2.5% מהשכר בלבד.

יתרון נוסף של קרן השתלמות היא מהטבות המס, כאשר העיקרית שבהן היא פטור ממס רווחי ההון בשיעור 25% על התשואה. זהו מכשיר החיסכון היחידי לטווח בינוני שמעניק את הטבת המס הזו.

לבחור מסלול נכון וקופה יציבה

אז איך תוכלו לוודא שגם בזמנים המאתגרים הללו הכסף שלכם מנוהל נכון? בחינה ארוכת טווח של שוק ההון מראה שלאורך שנים המגמה היא חיובית, כלומר, מי שנשאר בשוק לאורך זמן יקבל תשואה חיובית על החיסכון, גם אם בדרך יהיו תקופות של ירידות. יותר מכך, מחקרים מראים שמי שדווקא קונה מניות כאשר מדד ה-S&P 500 נכנס לשוק דובי, השיא תשואה ממוצעת של 22.7% על ההשקעה ב-12 החודשים הבאים.

לצד זה, חשוב להיות עם היד על הדופק ולוודא שהכסף מנוהל במקום יציב ובאופן המותאם לאופק ההשקעה שלכם. כך למשל, אם אתם מתכננים להשתמש בכסף בקרוב, מומלץ לכם לנהל אותו במסלול השקעות עם חשיפה נמוכה למניות. לעומת זאת, אם הכסף מיועד לשימוש בעוד שלוש עד חמש שנים, ניתן לנהל אותו בסיכון גבוה יותר, מתוך הנחה שגם אם יהיה משבר בשוק, יהיה מספיק זמן לשוק להתאושש, ולכסות על ההפסדים.

אחרי שבחנתם את אופק ההשקעה, לא פחות חשוב לבדוק שהכסף שלכם מנוהל בקרן השתלמות ותיקה, מקצועית, עם ניסיון ארוך טווח בניהול השקעות. כאשר בוחנים את ביצועי קרן ההשתלמות יש לבחון את התשואה לאורך השנים, גם במצב של ירידות בשווקים וגם במצב של עליות, ולקבל החלטה מושכלת.

מחפשים את ביצועי הקרנות?  בחנו את התשואה וגם את היציבות

בין אם אתם מעוניינים להצטרף לקרן השתלמות או לנייד את כספי החיסכון שלכם – חשוב לא להסתנוור מהבטחות גדולות אלא לבחון את הנתונים היבשים. בבחינה של מדד התשואות, תופתעו לגלות כי לעתים דווקא בתי ההשקעות בעלי השמות הנוצצים והמוכרים השיאו לעמיתיהם תשואות מאכזבות.

על פי נתוני ה’גמל נט’ המפורסמים על ידי רשות שוק ההון, קרנות ההשתלמות בישראל הניבו מתחילת השנה ועד סוף חודש מאי תשואה שלילית ממוצעת של 5.1%-.  לעומתם, קרן ההשתלמות שהציגה את הביצועים הטובים ביותר היא “העתיד” של עובדי האוניברסיטה העברית – עם תשואה הגבוהה ב-1% מהממוצע בענף.

עם זאת, קרן ההשתלמות של עובדי האוניברסיטה העברית אינה רק מניבה תשואה גבוהה יותר, אלא אף יציבה יותר!    ניתן לראות זאת באמצעות ‘מדד שארפ’. מדד זה בוחן את התשואה ביחס לסטיית התקן (=התנודתיות) של התשואה ועונה על השאלה: האם התשואה שמציג הגוף המנהל היא תנודתית או יציבה? חשוב להבין שמדד שארפ מתייחס לא רק לתשואה עצמה, ולא רק לסטיית התקן עצמה, אלא ליחס שביניהם.    כך, תשואה גבוהה מאוד עם תנודתיות גבוהה תקבל ציון נמוך,  אך גם מי שיבחר להחזיק את כל התיק במזומן, ללא סיכון בכלל, יקבל ציון נמוך משום שהתשואה מאוד נמוכה.   רק מי שיצליח להשיג תשואה גבוהה עם תנודתיות נמוכה – יצליח לקבל מדד שארפ גבוה!

קרן ההשתלמות ‘העתיד’ נמצאת כיום במקום הראשון גם במדד שארפ, בהשוואה לכל קרנות ההשתלמות בישראל! כלומר – התשואה שלה גם גבוהה יותר וגם יציבה יותר.

לסיכום, גם בשוק דובי תוכלו לוודא שהחיסכון שלכם נמצא בידיים טובות, וכאשר מדובר בקרן השתלמות, בה מצטברים כ-10% מהשכר שלכם בכל חודש – כדאי ואף רצוי לוודא שיש מי שמנהל את ההשקעות שלכם בצורה יציבה ואחראית.

אנו בחברת העתיד מנהלים את כספי החיסכון לטובת העמיתים, תוך מיקסום רווחים לטווח ארוך וניצול הזדמנויות לתשואה עודפת. וכאשר המגמה בשווקים תתהפך – ונחזור משוק דובי לשוק שורי, המאופיין בעליות – נוכל לקצור את הפירות.

1 thoughts on “מה זה שוק דובי ואיך הוא משפיע על קרן ההשתלמות שלכם?

  1. צפורה כהן אומר:

    שלום רב,
    שמי צפורה כהן גימלאית של האונ’ העברית.
    קיבלתי עתה סכום נאה של כסף האם לאור המצב בשוק ההון יש אפשרות להשקיע אצלכם במקום
    בבית השקעות או בנק?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות