חוק הירושה בישראל קובע כי בהיעדר צוואה, חלוקת הנכסים הסטנדרטית היא מחצית לבן או בת הזוג ומחצית לילדים. עם זאת, בנכסים מסוימים כמו קופות גמל וקרנות השתלמות – כל אדם יכול לקבוע מה ייעשה בהם לאחר לכתו, והקביעה הספציפית שלו גוברת גם על צוואה או חוק. כך זה עובד:

לפעמים, החיים לא מסתדרים בדיוק כפי שדמיינו לעצמנו. התחתנו, הקמנו בית וחשבנו שמעכשיו נגדל ילדים על מי מנוחות – אבל המציאות הובילה אותנו לכיוון אחר: אם התגרשנו, למשל, כנראה שהמסע לבניית הקן המשפחתי יתחיל מהתחלה. נקים בית חדש, משפחה, ילדים, כלב, כל החבילה. אבל במקרה בו אחד מבני הזוג שהתגרשו הולך לעולמו, במקרים רבים המשפחה מופתעת לגלות כי כספי קופת הגמל או קרן ההשתלמות, עוברים לידי הגרושים מהפרק הקודם.

איך זה בכלל יכול להיות ומה אפשר לעשות כדי למנוע מצבים כאלה?

מינוי מוטבים: מה המשמעות?

חוקי הירושה בישראל ברורים: הבסיס הוא חוק הירושה, שקובע חלוקה סטנדרטית של הנכסים: חצי לבן/ בת הזוג, חצי לילדים. כל מי שההסדר הזה לא מתאים לצרכיו, צריך לכתוב צוואה ובה הוא מורה בפירוש מה הוא רוצה שיעשה ברכושו.

מעבר לכך, ישנם סוגי רכוש ספציפיים אשר לגביהם צריך אותו אדם לקבוע מה יעשה בהם לאחר לכתו, והקביעה הספציפית שלו גוברת על צוואה או חוק. כך, למשל, בקופות גמל ובקרנות השתלמות.

במסגרת מינוי המוטבים, אם האדם קבע שלאחר מותו כספי קופת הגמל יגיעו לרעייתו – אזי גם אם בצוואה הוא השאיר את כל רכושו לילדיו, כספי קופת הגמל אכן יעברו לרעייתו. אם אותו אדם התגרש ונישא מחדש אך לא שינה את המוטבים, כמו בדוגמה הראשונה, אזי למרות שכתב צוואה חדשה ובה הוריש את רכושו לאשתו החדשה ולילדיו, כספי קופת הגמל עדיין יעברו לרעייתו הקודמת.

כלומר, מכיוון שכספי קופת הגמל וקרן ההשתלמות הם נכס ספציפי שלגביו ממנים מוטב ספציפי, חשוב מאוד לקבוע מי יהנה מהם לאחר לכתנו באמצעות קביעת מוטבים, וחשוב מאוד לעדכן את המוטבים כאשר נסיבות החיים משתנות, במקרה בו אנו רוצים שהכסף יגיע לידיו של מישהו אחר.

 

שימו לב למעגל החיים

מינוי המוטבים הראשוני בדרך כלל נעשה עם ההצטרפות לקופה או לקרן, כחלק מטפסי ההצטרפות. אם לא נעשה מינוי מוטבים בעת ההצטרפות, מומלץ לעשות זאת בהקדם על מנת לחסוך ביורוקרטיות מיותרות כאשר המשפחה נמצאת ברגעים קשים.

לאחר מינוי המוטבים, כדאי לעקוב אחרי אירועים שונים המתרחשים במעגל החיים, ולבחון האם ההחלטה מתאימה לנו, או האם כדאי לשנות אותה במקרה הצורך. לאחר לכתנו, הכספים הצבורים בקופת הגמל או בקרן ההשתלמות הם חלק מסל כלל הנכסים שאנו מותירים ליקרים לנו, ויש לתכנן את העברתם באופן שיתאים לנו וישמור על שלום בית. אירועים כאלה, בהם מומלץ לבחון האם הגיעה העת לעדכן את החלטתנו, הם למשל נישואין, גירושין, לידת ילדים, העלאה בשכר והחלפת מקום עבודה, וכן תכנון כללי של העברת נכסים בין-דורית.

שינוי המוטבים מתבצע ישירות מול החברה המנהלת את קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, באמצעות טופס ייעודי לנושא שנמצא באתר האינטרנט.

 

ומה יקרה אם לא נבחר מוטבים?

אם לא מיניתם מוטבים לנכסים שנצברו בקופות הגמל וההשתלמות, הם יתחלקו בהתאם לדין או לצוואה אם קיימת, אך ההליך הביורוקרטי עד לחלוקת הכסף יהיה ארוך ומסורבל יותר, וייעשה רק לאחר קבלת צו ירושה או צו קיום צוואה, בהתאם לעניין.

כדאי לדעת, שאם מיניתם מוטבים וכתבתם צוואה שכוללת גם את חלוקת כספי קופות הגמל באופן שונה מהמוטבים שמונו, על מנת שהאמור בצוואה יגבר על המוטבים שבחרתם, על הצוואה להתייחס באופן ספציפי לכספי קופות הגמל וקרן ההשתלמות, כולל מספר הקופה או הקרן הרלוונטיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות